Wereldwijd worden er elke minuut meer dan 41 miljoen berichten verzonden via smartphones. En met de toegenomen behoefte aan communicatie in quarantaine, stijgt dat aantal zeker terwijl we spreken.
De Apple iMessage is Noord-Amerika gaan domineren, met miljoenen blauwe bubbels die elke minuut heen en weer worden gestuurd. Aan de andere kant van de wereld hebben landen zoals China apps zoals WeChat.
WhatsApp is echter verreweg de grootste berichten-app ter wereld, met in totaal 300 miljoen dagelijkse gebruikers wereldwijd. WhatsApp heeft ongeveer 1,5 miljoen mensen aan zijn bol toegevoegd nadat het in 2014 door Facebook was overgenomen voor $ 22 miljard.
Dus wat moet een berichten-app doen met een gebruikersbestand dat net een drempel van 2 miljard gebruikers heeft overschreden? Adverteren natuurlijk.
Facebook haalde vorig jaar de krantenkoppen vanwege het idee om advertenties in WhatsApp te introduceren en trok zich toen enigszins terug. Maar in zijn zoektocht om geld te verdienen met de berichtengigant, heeft het bedrijf nog steeds plannen om advertenties te integreren in de statusfunctie van WhatsApp.
Dialogen over de prospect omvatten de gebruikelijke verdachten: privacyactivisten die het idee om advertenties toe te voegen verafschuwen, en fans van gerichte advertenties die de voorkeur geven aan gepersonaliseerde advertenties boven het zelf doorzoeken van reclamecontent.
Silicon Valley over Whatsapp en Privacy
Als WhatsApp ooit advertenties op grote schaal zou opnemen, zou de app zijn deuren openen voor derden aan wie hij advertentieruimte zou verkopen, waardoor de gegevensprivacy die WhatsApp-gebruikers vandaag genieten, mogelijk wordt verminderd.
Degenen die oprecht waarde hechten aan privacy van gegevens en bang zijn voor de gevolgen van het openen van de berichtengigant voor advertenties, kunnen de sprong wagen, in plaats daarvan naar alternatieve berichten-apps zoals Viber, die trots is op zijn inzet voor gegevensprivacy en -beveiliging, en Wire, ontworpen door Skype oprichter Janus Friis om ultraveilig te zijn.
WhatsApp-medeoprichters Jason Koum en Brian Acton lijken te vallen aan de kant van privacyadvocaten. Ze hebben naar verluidt hun bezorgdheid geuit dat een commerciële berichtfunctie WhatsApp zou dwingen de end-to-end-versleuteling te verzwakken. En hun zorgen zijn niet doof voor oren op het hoofdkantoor van Facebook.
Begin 2019 dreef Mark Zuckerberg een plan uit om Facebook, WhatsApp en Instagram te veranderen in één uniform gecodeerd systeem, wat betekent dat alleen degenen die berichten verzenden en ontvangen deze kunnen bekijken.
Het idee was dat het streven naar privacy online gebruik zou maken van privéberichten als de toekomst van sociale netwerken, en Facebook probeerde terecht de trend voor te blijven. De uitdaging waarmee Facebook wordt geconfronteerd in zijn opmars naar een privacyvriendelijk, uniform versleuteld berichtensysteem, is dat ongeveer 98 procent van de inkomsten van het bedrijf afkomstig is van advertenties en dat het niet eenvoudig is om op zo’n platform te adverteren met behoud van privacy.
WhatsApp verzamelt al onze metadata
Sommige experts uit de industrie beweren echter dat aangezien WhatsApp vandaag al metadata verzamelt, het introduceren van gerichte advertenties op basis van die informatie niet zo’n grote sprong zou zijn.
“Ik denk niet dat we een groot verschil in privacy zullen hebben op WhatsApp omdat het al gegevens verzamelt”, zegt Omri Argaman, CMO van marketingtechnologiebedrijf Zoomd. “WhatsApp deelt al cross-data met Facebook. Iemand die bijvoorbeeld een WhatsApp-bericht naar een nieuw contact stuurt, ontvangt binnen minder dan 30 minuten een vriendenaanbeveling op Facebook. Aan het eind van de dag worden de gegevens al in de eerste plaats verzameld, zoals bij veel andere populaire platforms. Advertenties kunnen een probleem zijn voor bruikbaarheid, maar voor privacy? Helemaal niet.”